onsdag 21 oktober 2009

Ännu tid för svampskogen

och det är ju något som definitivt prioriteras över stickningen, ibland iallafall. Igår hade Sigge svamphunds matte lusläst kartan och hittat ovandrade skogar med kärr och hade dessutom kännedom om att just det markområdet lär vara kalkrikt så det kunde tänkas vara fyndplats för rödgul trumpetsvamp... Bryggde kaffe, men fick lov att köpa macka i samband med tankning för "någon" hade inte handlat på ett tag. Blir lätt så när man är mycket ensam. Och så iväg.... Det var rätt dimmigt på morgonen men ett antal plusgrader så det var ingen risk för halka. Plockade upp en glad Sigge med matte i Hälleforsnäs och så gav vi oss av. Ett rådjur dök upp vid vägkanten men på sånt avstånd att det inte blev nån incident, inne i skogen syntes ett kid. Vacker syn, men man vill ju inte göra närmare bekantskap. Och sen följde en kärrvandring! Ingen skulle kunna få mig att hoppa, klänga och klättra på det sättet om det inte rörde svampplockning! Inte klokt vad man tar sig för för de små raringarna. Och efter ett antal kärr var korgarna fulla och tunga som bly! Höstsvamp är fuktig och tung trots att de en och en är små och lätta!

På vägen hem stannade jag till hos Belgarhuset, det börjar vara dags att leverera valpar idag och jag ville se hela flocken en sista gång. Åtta valpar är MÅNGA!!! Satt på golvet med dom en stund och de gjorde sitt bästa för att äta upp både mig och mina kläder.

Stickat blev det inget igår men all svampen är klar och i torken och än är det tid för fler vandringar.

Inga kommentarer: