måndag 11 oktober 2010

Måndagskväll och blåsor på fingrar men brett leende ändå

Ull är helt enkelt underbart.... Idag har vi Lena Köster som lärare, ja inte bara idag förresten, ända tills på torsdag får vi fortsätta denna trevliga bekantskap! Idag har vi haft en föreläsning om fårhållning, lärde mig oerhört mycket, inte minst om olika sorters får. Bl a finns ett som heter Klövsjöfår (för ickejämtlänningar kanske bör nämnas att Klövsjö är en jämtländsk ort med ganska egna vanor), vi fick känna på den ullen och den var underbar! Sen fick vi ta hand om delar av ullen vi klippte här på skolan för en tid sedan, sortera den, ta bort allt oanvändbart och sedan tvätta för att spinna den senare i veckan. Fick också gå igenom olika sätt att karda, hur man kan spinna direkt genom att bara dela på ullstaplarna och träna på att spinna på slända. Ullhantering är inget lättsamt jobb men resultatet är värt det...

Imorgon ska vi börja på spinnrock samt härvla upp det vi spunnit idag och tvätta det. Lena säger bestämt att man inte kan bedöma ett garn förrän det vilat, tvättats och man gjort ett arbetsprov på det och jag har bestämt mig för att tro på henne:-).

Onsdag ska vi prova på att tova, där säger jag nog pass och försöker förhandla mig till att spinna istället om det går.

Nu ska jag försöka sticka några varv innan det är dags att sova så man är alert imorgon.

1 kommentar:

Pärlmudden sa...

Låter som om du har underbara dagar!
Lena är det som man anmäler sig till om man ska stå och sälja på julmarknaden på Karlsborgs fästning om jag inte missminner mig.
Spinner du av hundhår också?
Kram, ha en bra dag!