torsdag 30 augusti 2007

Marknad





Massajerna är kända för sina pärlarbeten. Flera av stammarna i Kenya är skickliga hantverkare. Bl a gör man träsniderier, såpstensarbeten (liknar vår täljsten) och det finns många olika vackra smycken och väskor att fynda. Själv köpte jag på en marknad några träarbeten och en stenskulptur. Prutade bra så jag kände mig så nöjd, så nöjd... MEN...


Idag är jag inte alls glad över mig själv! Insåg efter några dagar att de som säljer på marknader på något sätt investerat i ett varulager och det är förmodligen deras enda tillgång och försäljningen deras enda inkomst. Där kommer jag drällande, vit och främmande, och förringar deras arbete totalt... Idag skäms jag för att jag prutade så hårt och har svårt att vara glad åt de fina arbetena... Det är väl en sak om det är krimskrams importerat för en spottstyver från Hongkong men här var det ju faktiskt genuint hantverk.


Roligt är det i vilket fall som helst att titta på dessa hantverksmarknader och ser du några bilder från en av de marknader vi besökte... Nästa gång ska jag ha mer pengar och pruta mindre men bara köpa det jag verkligen vill ha.

Inga kommentarer: