torsdag 30 augusti 2007

Textil i Kenya




Hade bett Såpfot kolla lite vad det kan finnas för textilier att inhandla när man ändå är i ett av världens större bomullsproducerande länder. Han återkom en tid senare med beskedet att han inte hittat något alls.
Trodde inte fullt ut på det där, vet hur det är när man letar efter nåt man egentligen inte bryr sig om. Man ser liksom inte det som finns framför näsan... Så fungerar vi väl alla så det är inget att säga om det. Men till min stora förvåning insåg jag att det faktiskt delvis var sant! Bomullsgarner hittade jag inget alls. Inte heller sisal som annat än rep, trots att Kenya är en stor producent av sisal. (Fick lära mig att det är en agaveväxt, inte olik svärmors tunga men växer i rosetter.) Tror, men ska inte vara allt för säker, att den här bilden är sisal. Om inte så är det iallafall snarlikt. Fantastiskt material, starkt och blankt. Processen att göra garn av det är inte olikt linberedning.






Hittade ett fåtal tygaffärer. På de stora köpcentren i Nairobi var tygerna oerhört dyra. Som hemma eller värre. Hittade en "fristående" tygaffär som hade väldigt bra sortiment och där låg priserna bättre, men inte mycket som var så unikt och billigt att det var värt att köpa. På marknader kunde man hitta en del vaxbatikfärgade tyger men dom begärde väldigt mycket för dessa. Köpte ett fåtal tyger, en lång batikfärgad afrikansk klänning och ett fransat batikstycke avsett som kangas eller vad det nu heter... Ska ta mig en funderare om jag åker dit igen på vad som kan vara värt att ta hem.



Pratade med en kenyan, gift med en kanadensiska som arbetar inom samma organisation som Såpfot. Enligt honom exporteras den mesta bomullen och förädlas utomlands för att sedan importeras igen. Låter konstigt för mig men kanske är det så.

Ett undantag såg jag vad gäller tyger och det var möbeltyger. I de städer där man tillverkade möbler i större skala (betyder i många skjul längs vägen, inte i stora fabriker som här...) fanns det också affärer med omfattande sortiment på möbeltyg.

Många har får och getter både i städerna och byarna. Flera av Kenyas 17 stammar är väldigt duktiga på boskapsskötsel. Funderade mycket på vad man gjorde med fårullen men det tog några mil innan jag hittade någon förklaring... kommer i inlägget ovan...


Inga kommentarer: