torsdag 30 augusti 2007

Resrutt under veckoresan

Första tiden arbetade Såpfot så då tog vi kortare turer bl a ner i Rift Valley till en sodasjö som heter Lake Magadi. Bilder därifrån kommer i ett eget inlägg. På slutet av min vistelse gav vi oss iväg på en delvis improviserad tur som inleddes med bilfärd till Narok där vi hämtade upp en guide och vidare till Masai Mara, nationalpark. Bodde där i två dygn i en tältcamp. Otroligt fint!!! http://www.ngamahillscamp.com

Sista dagen på campen var vi ute i gryningen och spanade på djur, lämnade parken kl 12 och åkte sedan Narok (lämnade guiden), vände västerut mot Sotik, Kiisi och stannade för natten i Kisumo som ligger vid Viktoriasjön. Senare delen av färden var oerhört naturskön! Mycket odlingar och oerhört kuperat.

Nästa dag stannade vi, på väg norrut mot Kitale, i Kakamega nationalpark. En regnskog! Fantastiskt frodigt och härligt, mycket apor, fjärilar och insekter men ska också finnas rovdjur. Vägarna var förfärliga då det nyss regnat. Man kan campa inne på området! Rekommenderas för den som vill uppleva vildmark. Fortsatte sedan mot Kitale (där finns en testodlingsyta till minne av Olof Palme!), kunde inte se så mycket av Mount Elgon då det var molnigt. Vände ner mot Eldoret där vi stannade för natten.

Från Eldoret körde vi till Nakuru. Besökte Nakuru nationalpark. Hann med den under eftermiddagen. Otroligt bra park för att se mycket djur! Bilder kommer i senare inlägg. Övernattade i Nakuru.

Nästa mål var att köra runt Mount Kenya. Första dagsetappen gick till Nanyuki. På vägen körde vi in till en restaurang längs vägen, sådär på måfå bara... Visade sig vara en öringodling! Totalt utanför min gissningsförmåga trots att jag på kartan sett att det fanns många fiskecamper runt Mount Kenya. Men att det skulle vara ÖRING man fiskade. I Afrika... där ser man hur lite jag vet... Gott var det, miljön var härlig och servicen jättefin. En canadensare som ägde stället visade det sig.

Sista dagen körde vi resten av vägen runt mount Kenya och ner till Nairobi. Åkte genom ett härligt kuperat odlingslandskap där det växte både te, kaffe, bomull, bananer, snittblommor, ananas och knark... Ja! Knark! Man storodlar Miira där, vilket är samma sak som Kat som man tuggar i några arabländer. Vad jag förstod exporteras mycket till Somalia. Återigen något jag inte ens hade kunnat gissa...

Ska du göra en sån här resa så hör gärna av dig till mig eller Såpfot/Göran om vägar, hur det fungerar i nationalparkerna, hotell osv. Kan vi ge tips så gör vi det! Några tips är myggmedel och malariamedicin, fyrhjulsdrivet och verktyg i bilen samt en navigator för kartorna stämmer bara bitvis och skyltningen är obefintlig. Men det är värt besväret!!!! Finns så oerhört mycket vackert att se.