fredag 8 augusti 2008

Stickning/knitting

Har inte skrivit så mycket på sistone, men stickat desto mer.... Här är några alster.

Havnt been writing som much here for a while, but there has been a lot of knitting. Here are some of the things.

Stumpor i Fabel, älskar multifärgade garner! Detta är modell 23:106 i Dropskatalogen. Väldigt kul att sticka och garnet gör sig bättre i slätstickning.

Socks in Fabel, I love the multicololoured yarns! This is 23:106 from the Dropscollection. Really nice to make and the yarn looks even more lovely in stickinettstitching.


Nr 32:106, också dom i Fabel, men enfärgad. Gjorde inte den virkade kanten.

Nr 32:106, also those in Fabel but not the multicoloured. Didn´t do the crochet on the edge.


Nr 23:106 igen, men här har jag gjort resår, häl och tå i enfärgat. Blir en helt annan strumpa....

Nr 23: 106 again, but with a mix of yarns. A totally different sock....


Den här behöver jag nu på kvällarna! Här är kallt! Nr 29:105, men istället för rosa mohari och alpacka har jag tagit en grå Indiecita och blandat med mörkblå Vivaldi och fick då denna jeansfärg som jag gillar.

This one I need now in the evenings. Here in Nairobi it´s cold! This is Drops nr 29:105 but instead of pink mohair and alpacka I´ve used a darkgrey Indiecita (alpacka) and a darkblue Vivaldi and then got this jeanscolour that I love.




Det här var riktigt, riktigt kul!!! Nr 5:105, grå Muscat. Inga sömmar, och i storlek M för det är en beställning till en asiatisk dam.

This was a really nice project! Nr 5:105, grey Muscat (a cottonyarn, very shiny and beautiful) and in the sice Medium. It´s for a asian lady.



Mössa i rest av Indiecitan. Alpacka töjer sig gärna så jag stickade i resår, med flätor. Syns nog på detaljbilden hur jag gjort.

Cap in leftoveryarn Indiecita. Alpacka normaly stretch so I knitted rib (is that the word when You knit two, purl two?) and made some plating. The picture shows fairly well how I made it.



Stor mössa i tvåändsstickning där jag prövat att sticka kantens ribbor med två färger. Blev lite för brokigt för min smak. Det svarta mönstret får jag genom att sticka aviga maskor och med svart. tar fram den svarta tråden framför innan och efter grå maskor. Tvåtrådigt ullgarn, rundstickor i bambu nr 4, 192 m upplägg, 50 varv innan intagen börjar.

Big cap in twoendknitting. I´ve tried purling the edge with two colours, but isn´t so found of the result. The black pattern I got by purling with black, putting the black yarn over the grey before and after the purl.




Barnstrumpor i Opal. Minns inte namnet på färgerna.

Ckildrenssocks in Opal. Dont remember the names of the colours.

2 kommentarer:

LenaL sa...

Oj, vad du har varit flitig! Otroligt fina saker allihop.

Det där du skrivit om med insamling till skolan i Sudan låter fantastiskt. Det drog nog igång innan jag "hittade" dej, men blir det något mer sådant vill jag gärna vara med på ett hörn!

Ha det så jättegott!

Monica sa...

Tack!!! Det värmer.... Får så få kommentarer om det jag gör härnere, de flesta ser inte att det är handgjort, eller tror inte på att så är fallet. Saknar mina fina kompisar på stickkaféet hemma i Eskilstuna där man alltid kan visa upp det man gjort och få prata om det....

Om jag får någon mer möjlighet att skicka saker till skolan så kommer jag att skriva om det på bloggen och är oerhört tacksam för alla som vill delta! Har försökt hålla det i liten skala dels för att klara av att hantera det, dels för att klara att få med det som kommer in på flyget. Nu vet jag vad som värdesätts mest och kan hjälpa tjejerna och killarna att göra ett ännu bättre jobb. För dom är jätteskickliga på det dom gör, trots usla redskap.

kram
Monica