torsdag 17 januari 2008

Nairobi idag...

soligt, drygt 20 grader och friskt efter nattens regn. En stad full av möjligheter och ambitioner, men just nu i uppror. Försöker följa med på nationell TV och i tidningar för att förstå vari konflikterna egentligen består men för en västerlänning är det obegripligt. Behöver nog studera stadens och landets historia lite närmare för att kunna förstå. Men jag lär mig mycket om retorik av att lyssna! Flera talare som uppträder i media är lysande retoriker. De poliser man ser agera på TV vet jag däremot inte vad jag ska kalla. Iofs brukar ju media vara bra på att söka upp exeptionella situationer, men det är ändå svårt att förstå och acceptera att kontorsklädda kvinnor i höga klackar tvingas fly undan polisen, att en gammal man som bar vatten till sin familj slogs ner med batong och att poliser till häst jagar journalister. Handlar det om att dra hit mer biståndspengar? Konstigt sätt i så fall.

Experimenterar vidare med maten. Konstaterat att morötterna och potatisarna här är de godaste jag ätit och att det går utmärkt att göra pannkaka även här i Kenya. Och jag gläds åt att tre dagar i veckan ha ett magiskt kök! Vi har en underbar tjej som städar, tvättar och diskar. Otroligt skönt! Då kan jag ägna mig åt att sova, sticka och experimentera. Och förhoppningsvis vara ute på upptäcksfärder. Såhär bråkigt ska det väl förhoppningsvis inte alltid vara. Vi hoppas på att kunna göra en utflykt i helgen. Har ännu inte bestämt vart, det finns så mycket att se!

Nu återstår att försöka få det här publicerat, internetuppkopplingen är definitivt inte den bästa men det ska bli bättre framöver! Ha det så bra alla därhemma!
Och grattis på födelsedagen Jessica...

Inga kommentarer: