torsdag 31 januari 2008

Sent igår

Flera gamla vänner hörde av sig efter tidningsskriverierna så det blev en trevlig surrkväll på MSN och via mail! Kul!!! Sov länge idag, ingen som kom och gjorde hemtrevliga små ljud. Men det är bra att sova så det gjorde inte ett dugg. Igår bakade jag bröd på ett mörkt mjöl jag hittat. Enkla limpor på vatten, mjöl, salt, jäst och lite olja... Hur sjutton kunde det bli så gott? Kanske är luften och värmen som kryddar maten, inte vet jag... Lite bränt blev det förstås uppepå. Behärskar inte ugnen till fullo än men det kommer så småningom...

Har idkat internetspaning idag en stund. Hittat att det finns en mängd olika pågående textilprojekt här i stan. Ska undersöka de bakomliggande organisationerna lite närmare innan jag bestämmer mig för vad jag ska kontakta och se om jag kan göra något... Finns inom både stickning, sömnad, broderi och virkning. Och en himla massa mer men när jag nu kan hålla mig inom mina intresseområden så gör jag det. Håll en tumme är du snäll för att jag hittar nåt bra...

Annars har jag hållit mig inne även idag. Ryktas att ytterligare en politiker har blivit skjuten. Oklart om det är sant och vilka konsekvenser det kan få. Men imorgon vill jag verkligen ta åtminstone en liten promenad. Barfota i sandalerna i januari. Och få skavsår, ja, men det är det värt.... Bara därför att....

Fick just telefon från Göran som är i Sudan. Han bekräftade att ett politikermord skett men det är ovisst om varför, ev är inte motivet politiskt. Vi får väl se hur det slår. Det lär ha skett i Eldoret, en bra bit härifrån.

Mat ensam är dötrist... det visste jag ju sen förut. Men när man får experimentera lite är det lite roligare. Hade frusit en liten rest av en jäsdeg som jag tog fram. Plattade ut den i en form, la på ost, korv, paprika, vitlök och kikärter och vek ihop. Gräddade i 175 grader en halvtimme och hade vips en mumsig måltid trots ensamheten.

Mörkret har sänkt sig här nu. Klockan är 19.12. Ska sätta mig en stund på balkongen och lyssna på kvällsljuden. Syrsorna, trafiken, ljud av människor.... Har alltid älskat varma balkonger i mörkret. Det ger en alldeles särskild känsla och brukar föda många ideer.
Ha det så bra därhemma!

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter mysigt att sitta på en VARM balkong...låter inte så bra med mordet...Ta det väldigt försiktigt om du ska ut (jag vet att du gör det :)men vill säga det iaf.)

Var rädd om dig för du är viktig för mig!!!

Håller tummarna för textilprojekten hoppas verkligen du hittar något bra...

Kramar till er båda/ Gunbritt