måndag 21 juli 2008

Lugn helg med ofrivillig (men intressant) kunskapsinhämtning

Den här helgen avstod vi från långa utfärder till förmån för Görans dykkurs. Det är en lite speciell undervisningsmetodik. "Läraren" agerar inte lärare utan man resonerar utifrån ett utbildningsmaterial, ganska omfattande sådant, som ska läsas in helt och hållet. Innehåller bl a en hel del fysiologi. Dessutom är det ett antal praktiska övningar, dels i hur man faktiskt lär någon dyka, dels i hur man hanterar utrustningen ovan och under vatten. Så förmiddagen i lördags satt läraren, en väldigt rutinerad dykare som bl a jobbar som undervattensfotograf för stora tidningar, och Göran här vid köksbordet och gick igenom det som hittills lästs in. Hade inte för avsikt att lyssna, men det var så intressant så en hel del halkade in. Bl a hur man lär ut något till olika sorters människor, t ex uttråkade internatskoleelever, eller den 50-åriga försynta damen som fått grundkursen i dykning av sina barn som tycker mamsen ska ut och se lite mer av världen. Sen blev det dykklubben, hela utrustningen åkte på och så övades det hej vilt. Samma sak dagen därpå... Jag som aldrig varit intresserad av dykning kan inte utgå att fascineras av att det kan vara så mycket att tänka på.

Själv hittade jag en bekväm sittplats under ett träd, efter att ha njutit av att gå runt i trädgården barfota och titta på träd och växter i lugn och ro. Och sen satt jag där som Ferdinand, iofs inte luktande på blommor utan febrilt stickande på en tvåändsstickad mössa i renaste ull... härligt...

Får se vad veckan har att bjuda på!
Min senaste last är ett spel som heter Word challange och finnes på Facebook. Totalt beroendeframkallande, men tyvärr krashar det med ojämna mellanrum och ibland tappar man nåt fint high score... Irriterande, men ändå totalt vanebildande.

Och ja, Agneta, Handgjort var verkligen en trevlig blogg. Kul att hitta nya läsvärda bloggar!

Ha en skön vecka, får se om jag lyckas återkomma med foton. Har äntligen vågat titta på bilderna från vigseln.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som om ni haft ganska mysigt i helgen, lagom aktivitets nivå :)

SKICKA BILDERNA hit är du snäll!!!!
Så vi åtminstonet får SE hur det var :)

Vovvarna skickar MASSOR med blöta pussar!!!!

Saknar er!!! KRAM!!!

/ Gunbritt

Eva i Halmstad sa...

De kanske man ska prova på, spelet på facebook, eller bli bättre på tvåändstickning, de får nog bli stickningen.
Jag har börjat att försöka, men de vill sej inte, måste träffa nån som kan lära mej, har bara försökt med hjälp av böcker,måste se de live också, sen så.

Ser också med spänning fram emot vigsel och framförallt bröllopsresebilderna.

Gillade dit inlägg om böcker på sticklistan. Tycker att de är mycket lust bara i att försöka sticka på andra språk, hur ska man kunna lära utan lusten att försöka. och glädjen när man lyckas, är ju värd mycket.


Ha de så gott på dej.
Eva.

Pärlmudden sa...

Åh, foton på vigseln vore väldans trevligt att få ta del av!!
Låter som om ni hade en härlig helg, tillsammans men ändå med era egna favoritsysselsättningar.
Ha det bra!!
KRAM Ann-Louise

Monica sa...

Så... nu är bilder ute... Blev inte många tagna men jag bjuder på det jag har...

Eva, tack för kommentaren om inlägget på sticklistan. Jag blev så ledsen när jag märkte hur diskussionen började bli hätsk. Sånt finns det nog av ändå. Bättre att hjälpas åt och gladjas över de som kan och vill dela med sig. Tvåändsstickningen kan man nog behöva lite hjälp att komma igång med men titta på Ravelry, det finns enormt inspirerande experiment med tekniken där!

KRAM på er
oj vad jag är glad åt att ni finns...