torsdag 3 juli 2008

Värmebölja i Sverige

är utlovat till helgen. Låter härligt!!! Hoppas meterologerna inte läst tecknen fel. Här är det definitivt inte varmt. Min underbara filt kommer väl till pass när jag sitter här och stickar på dagarna. Har alltid trott att Afrika var hett året runt men så var inte fallet. Iofs är det väl lite speciellt med Nairobi som ligger så högt upp, 1700 m ö h. Det lär vara varmare vid kusten. Susan berättade igår att det inte är helt ovanligt att folk dör såhär års, inte av kylan, SÅ kallt blir det inte, men av att de eldar med kol inomhus för att få någon värme. Ute på landet händer det inte så ofta, men här i stan, i slumområdena där "husen" (skulle vilja säga skjulen) är byggda av plåt blir det ordentligt kallt och man har inte råd med de typer av elektriska uppvärningsanordningar som finns så då eldar man med kol inomhus. Ingen bra idé....

Vet att jag varit dålig på att skriva här ett tag nu, men det är som att orden tog slut ett tag. Blev väl kanske lite mycket med den intensiva hemresan och när vi återkom var det som att jag suger in alla intryck här extra mycket. Kontrasterna mellan rik och fattig är så enorma och det kommer åt mig ännu mer när jag fick en dos Sverige som motsats. Tankarna flyger och snurrar när vi är ute och åker och jag ser bara mer och mer... Det tar tid att ta in ett nytt land som är så olikt vårt eget. Funderar på om jag vill hem igen och jag är inte säker. Det Sverige som mötte oss på Arlanda förskräckte! Visst är det rent och fint jämfört med här där allt alltid är täckt av ett lager damm och det mesta snabbt förfaller. Men Sverige kändes som ett fängelse! Överallt skyltar och pekpinnar om att man inte får göra än det ena, än det andra. Man ser det inte när man är hemma hela tiden, men efter en tids bortavaro blir det så oerhört påtagligt. Och på något sätt känns det som att det blivit allt värre. Värre med förbud, angivelser, bestraffningar, uthängande av personer som någon ansett göra fel... Värre med krav på "rättvisa", vad nu det är. Läser Aftonbladet sporadiskt och reagerar helt annorlunda mot förut på en hel del jag läser. T ex artikeln om en fest som hållits på en skola där människor var väldigt indignerade över att alla i klassen inte bjudits in till festen. Måste det vara så??? Måste en sån sak bli rubriker i en rikstidning? Måste allt vara så förskräckligt rättvist hela tiden? I en film jag såg igår om en klok man hörde jag följande fras "om jag behandlar alla lika, kan jag inte behandla någon speciellt". Tyckte det var oerhört tankeväckande...

Nej, jag vill inte ha anarki. Jag gillar Sverige, vårt demokratiska system, att vi har ordning och reda och framförallt att den offentliga administrationen fungerar så väl. För det gör den!!! Och vi ska vara glada över Skattemyndigheten, CSN, Försäkringskassan och alla andra myndigheter. Du kan inte muta dig fram i Sverige, använder du rätt blankett och skickar den till rätt ställe så fungerar saker och ting och dom fungerar FORT. Men det börjar bli lite otäckt mycket regler och lite otäckt lätt att få igenom nya förbud som ingen människa kan hålla rätt på.

Oj så många ord som fanns helt plötsligt...... Trodde dom var slut men det var dom visst inte....



Inga kommentarer: