torsdag 3 juli 2008

Stickning

När jag varken pratat eller skrivit särskilt mycket har jag stickat. Oväntat va....
*ler*. Det har blivit fyra par strumpor varav tre i Fabel, ett par nästan färdigstickade strumpor i Fabel och dominostickning, en halv kofta i alpacka och lite tvåändsstickning, ett par vantar som inte är klara än. Och lite provlappar, har en del funderingar på gång. Får se vad det blir. Bilder kommer så småningom, har inte börjat använda bildhanteringsprogrammet på den här datorn än men kanske får för mig att göra det idag. Vem vet... Har en ensamvecka, Göran är i Sudan men imorgon kommer han hem igen. Gör i stort sett inget annat än stickar, förutom igår eftermiddag då jag och Susan tog ett par timmars virkskola. Hon kan virka men vill lära sig virka i tunnare garner och behöver få mönster. Kan inte läsa sig till hur hon ska göra så jag har letat fram en fin ruta som man kan virka ihop till större saker och så går vi igenom maska för maska, stolpe för stolpe, hur den görs. Blir lite tokigt om jag inte håller ett vakande öga hela tiden men det är delvis mitt fel. Jag är så oerhört petig och vill att allt ska vara exakt och noggrannt. Visste inte att jag var SÅ larvig men tydligen så.... Man lär så länge man har elever brukar min moster säga och det är tydligen sant....

Längtar efter knyppeldynan, det var länge sen nu... Är periodare på olika sorters handarbete och just nu kliar det i spetsnerven... Fick många vackra virkade spetsar av Görans mor och har en del både virkade och knypplade liggande hemma i Sverige som jag funderar på vad jag ska göra med. Kanske gardiner med infällda spetsar, dockkläder eller exklusiva väskor. Vi får se... Har du roliga förslag??? Kanske är det bra att inte kunna börja på det man har lust för för stunden, man tänker väldigt mycket och får idéer.

2 kommentarer:

Nina BF sa...

Får jag föreslå vackra lakanset med infälld spets? Kanske någon bebis i närheten som kan få skryttäcke till vagnen eller spjälsängen? Det hade jag uppskattat när mina barn var små. =)

Monica sa...

Tack! Det var ett bra tips som jag inte hade tänkt på! "Skrytfiltar" till barn. Såklart jag ska göra såna. Vanliga lakansset är jag lyckligt lottad nog att ha fått några men till barn tror jag det är dåligt i alla mina familjer... Och många av spetsarna är i fint bomullsgarn så tvättningen är inga problem.