onsdag 18 juli 2007

Baklänges...

Har odlat blommor i år... och som sig bör med hemmaodlat så kommer blomningen igång en aning senare men blir desto rikare. NU blommar det.... oj vad det blommar. Och av nån outgrundlig anledning blev allt färgstämt fast jag inte planerat utan bara sått. Och svampsäsongen är på gång! Hör mer och mer att det skördas i skogarna runtomkring. Vad ska den här aviga människan göra då? Jo... såklart... då reser jag till Afrika där det är regnperiod... Planeringen är verkligen under all kritik!...

Fast lite spännande är det ju också såklart. Satt och spånade lite med Såpfot igår på nätet om vad vi ska göra. Man tänker ju gärna safari när man tänker Afrika. Kanske blir det någon liten djurspaning, men organiserad safari känns inte så spännande och det lär nog kosta en del också så för min del har det ingen prio. Letade lite på nätet och hittade en del muséeum i området som kan vara intressant. Ett där de olika stammarna i Kenya finns dokumenterade. Och så Karin Blixen såklart. Får se vad vi hinner, orkar och tycker oss ha råd med. Hoppas såklart också hitta lite afrikanska textilier. Ett land som odlar bomull måste väl ha något att visa upp? Såpfot hävdar att han inte sett nåt nånstans men jag tror att det handlar lite om intresse också. Nästan lite mansplågeri att kommendera en karl att kika efter garner... Nu får jag chansen själv och tänker ta den.

Slum står på agendan. Inte nåt jag längtar efter att se! Men... för att få perspektiv på den egna bekväma vardagen kan det nog vara nyttigt.

Vaccinationer har jag såklart tagit, den senaste idag. Så nu ska jag förhoppningsvis inte få difteri, kolera, gulsot, gulafebern, stelkramp mm mm.... Fanns inget vaccin mot rånare, terrorister, ormbett eller skorpionsting tyvärr. Får lita till Såpfot! Och det gör jag tydligen som ska ge mig ut på detta...

Måste sticka lite! Fingrarna är bättre, filten är postad och belöningen klar. (Hade ju lovat mig själv att få sticka en spetshatt). Blev dock inte helt nöjd i den kvalité jag hade valt, garnet var lite för tunt. Lingarn fyller ju inte som ullgarn. Så nu prövar jag i ett lite grövre lingarn för stickning. Den vita får bli en prydnad på väggen när den är blockad och stärkt.

Ha en bra dag!

1 kommentar:

Anonym sa...

In och lämnar en liten kommentar, en gammal klasskamrat. Har själv en blogg, på www.islanddragon.wordpress.com
Jag stickade de först tio åren efter skolan, har aldrig vävt eller sytt igen, men ack vilken fena jag blivit på att laga mat och odla kryddväxter. Och bonnfru blev jag, fast långt hemifrån. Ha en spännande resa till kärleken och Afrika. Hälsningar Märtagreta, (mitt bloggalias, du lär ju inte ha så svårt att förstå vart det kommer ifrån)