lördag 28 juli 2007

Norsk folkehjelp i Kenya

har ett trevligt kontor i ett mycket konstigt hus. Och tanka sig... dar sitter jag just nu och skriver!!! JA! Jag kom fram! (Tangentbordet ar inte svenskt sa du far tanka in prickar och ringar pa bra stallen)

Denisestickorna fungerade utmarkt att sticka med (ja... det visste vi ju redan) men ocksa genom Heathrows ruggiga sakerhetskontroll (t o m mina skor ar rontgade nu, hade inga bomber dar) och pa flygplatser och i planen. Sa nu kan jag flyga jorden runt dag efter dag om jag hade rad. Kan man bara sticka sa ar det inga bekymmer i varlden...

Till min stora gladje var bada planen jag flog med valdigt bekvama, allt fungerade i tid och personalen var valdigt hjalpsam och trevlig. Lite forvirring med tid, London ligger en timme at ena hallet, Kenya en timme at andra. Men Sapfot stod pa flygplatsen nar bade jag och bagaget anlande och inte ens knackebrodet hade gatt sonder under resan!

Afrika... hur manga fordomar har man inte... Iallafall jag... Har varit har drygt tva dygn nu men redan kunnat konstatera att manga av dom stammer. Bor i Nairobi. Storstad. Men... ja, det gar inte att jamfora med europeiska storstader. Ska forsoka i nagot senare inlagg men maste fundera lite pa hur jag ska formulera mig.

Igar tog alskade Sapfot med mig ut pa afrikanska landsbygden. Bilen ar utmarkt, en Landrover, och Sapfot ar med sin genuina kompetens inom bilkorande en utmarkt resekamrat pa dylika utfarder. Vi for ungefar 35 mil, varav manga mil snudd pa kostig (med tanke pa antalet kor kanske man borde kalla det kostig och inte vag). Genom flera typer av landskap. Genom damm... oj sa mycket damm.... Genom byar. I massajland dar det pa de mest ovantade stallen stod massajer forsjunkna i nagot meditationsliknande tillstand. Ikladda praktfulla tyger.

Har hunnit
se Maraboustorkar, babianer, flamingofaglar, gazeller, strutsar, vavarfaglar och deras bon, termitstackar stora som bilar och mystiska smadjur som sprang ikapp med bilen.
Dessutom fatt uppleva jordskalv... (hm... nu menar jag riktiga jordskalv, tank inget annat). Atit etiopisk mat, da far man minsann inga bestick utan det ar fingrarna som galler men det ar himmelskt gott. Ikvall tror jag det star alligator pa menyn....

Bor i ett jattefint litet kvarter med ansade planteringar och vakter utanfor. Och ett stenkast bort ligger en slum dar det antas bo tre miljoner manniskor..... Hoppas pa en promenad dar nan dag.

Kort sagt... jag har kommit pa plats och har det otroligt bra. Men afrika ar mycket. Valdigt mycket!!! Och jag tror inte man kommer hem som samma manniska man var nar man for...

2 kommentarer:

Agneta sa...

Vad spännande att få höra om dina upplevelser när du kommer hem. Och vad kul att det inte var några problem med Denisestickorna.

JessicA sa...

kram vännen! låter som att du har kommit på plats bra och har det bra! jag är glad för din skull! :)
tekväll med reserapport är nu beställt! :)