måndag 2 juli 2007

Vilken helg....

hundar.... massor... MH-test... jättehärligt! Men definitivt inte befrämjande för nattsömnen om man ska bo tre vuxna och tre hundar varav en valp med vaktbegär, en sjuk tik och en 15-månaders hanhund modell XL i en minimal campingstuga... Många roliga minnen lagrades denna helg trots Omras sjukdom. Och testerna var jätteintressanta! Såg bara fyra hundar, men de var så olika sinsemellan att det ändå gav en väldigt bra bild av vad testet är och syftet med det samt hur olika hundar inom samma ras kan vara. Var även andra raser med men jag har fullt upp med att lära mig förstå Belgarna så jag stannade vid dessa. MH står för Mental Hälsa. Man utsätter hunden för olika påfrestningar, t ex "spökfigurer" som närmar sig hunden i skogen. Allt noga genomtänkt, väglett och dokumenterat av erfarna hundmänniskor. Hundens ev rädslor bearbetades under övningarna och ägare och uppfödare fick sedan en genomgång av de egna hundarnas bedömningar. Kort sagt ett klokt och genomtänkt verktyg för att lära känna sin hund och ev exkludera olämpliga avelsdjur.

Övrig tid ägnade jag åt tvåändsstickning, vanliga tumvantar i två nyansers grått tvåtrådigt ullgarn, och enkelt stjälkstygnsbroderi. Gör en namnskylt till mina vänners kennel Belgarhuset. Tror just den här ska få pryda en väska, vi får se.




Härliga hundar, campingstugan och slutligen undertecknad med Omrah i bilen på väg hem...

Inga kommentarer: