måndag 9 juli 2007

Reklam och gnäll....

Rubrik gick inte att sätta idag.... Mystiskt... annars har jag sällan haft problem med Blogger!
Nu lossnade det.... konstigt....
Då ser du iallafall vad jag ville göra idag....
Reklam!

För en ny svensk tidning om lapptäckssömnad! Äntligen börjar det lossna med svenska textiltidningar. Blir så jätteglad. Visst är det kul med internationella tidningar men att få läsa på sitt eget språk är ändå väldigt skönt!

Gå in på http://www.fatquarter.se/ och teckna en prenumeration så får du fyra nummer. Bara de underbara akvarellteckningarna är värda det!

Nej, jag är inte sponsrad och gör heller inget anspråk på att vinna värvartävlingen dom har men jag vill verkligen att vi tillsammans stöttar nya initiativ så att det blir lite ändring på det textila sverige.

Jo, jag syr nu också. Och broderar lite. Och väver flamsk... och ingenting (nästan) blir riktigt klart men roligt är det. Resonerar som så att det är bättre att sysselsätta sig med nåt kreativt än att sitta och fundera eller fastna här på nätet. Och när man aktiverar sig behöver man grejer... saker... prylar... material.... ja, ni vet! Och då kommer problemen!

Jag älskar Eskilstuna och Sörmland. Här finns så mycket fint och trevligt och bra. Och massor av hantverkskunnigt folk som gör allt möjligt med bästa kvalité. Men. Stort MEN!!! Det är hemligt. Allt är hemligt här. Speciellt på sommaren stänger alla trevliga små butiker de mest mystiska tider. Och folk berättar definitivt inte om vad de kan och vart man kan hitta saker och ting. Varken sevärdheter eller kunskaper skall upplysas om, verkar vara första budordet på eskilstunabons regellista. Oj, vilken drapa det där blev. Men det kommer från hjärtat. Har tänkt det ända sen jag kom hit i början av 90-talet. Och begriper det INTE.

Iallafall... i lördags sprang jag ner på stan för att komplettera förråden lite inför några hundprojekt. Försöker knåpa ihop lite koppel, selar och sånt till vovvarna. Har ingen bil så det är apostlahästarna som gäller. Lördag = begränsade öppettider så man får raska på lite för att hinna med... Hinna vad? Det finns ju inget att få tag på här! Symaskinsaffären som har "rätt" trådar hade stängt. På sommaren... när man har tid... då är det öppet kl 12-18 tisdag- torsdag. Strålande! Den förträffliga billighetsaffären på torget som hade alla möjliga och omöjliga tyger till kanonpriser stängde förra helgen. Brist på kunder eller vad??? Gardintygsaffärer finns ett par men deras sortiment av tyger är svindyrt och begränsat till just gardintyger och tillbehör. Inga utsvävningar i form av alerta broderitrådar eller stabila remmar att ha som bas i hundkopplen eller konstiga öglor och spännen. Claes Ohlsson då säger givetvis vän av ordning. Njae... som de som känner mig vet så bevistar jag ogärna det gubbdagiset även om Såpfot fått mig innanför portarna ett par gånger. Men denna desperata dag böjdes den styva nacken och fötterna ställde sig i rulltrappan ner till prylarnas hemvist. Bara för att finna att plånboken inte behövde luftas där heller. Inte en rem eller en D-ring så långt ögat nådde...

Jo, jag vet, det har kommit två nya billiga tygaffärer här men båda ligger en bra bit utanför centrum. Och Gredbys stuvaffär är jättebra men just denna regniga lördag var det lååååångt att gå dit.

I denna stad, med så mycket duktigt folk. Finns det verkligen inte marknad för butiker med hantverksmaterial inne i centrum????????

Vojne vad jag gnäller. Men det grundar sig i kärlek till hantverk och till staden. Jag vill verkligen att hantverket ska leva och synas. Så alla textilare. Hjälps åt att synliggöra! Stötta befintliga butiker och nya initiativ. Fall inte i fällan att handla allt på nätet för då har vi snart inga affärer kvar att gå i och titta och klämma och känna. Odla era kunskaper och färdigheter! Läs och lär, använd träffpunkter så att människor möts och byter tankar i levande livet.

Tips.... nu på sommaren är det inget stickcafé på Nystvindan, men däremot har http://www.syrummet.se/ på Drottninggatan en öppethusverksamhet på torsdagar. Hon avser också att öppna för vävning under hösten. Och vill ha fler förslag på aktiviteter i sin förträffliga lokal.

Ha en bra dag! Nu ska jag prata lite med min goaste Såpfot som för stunden befinner sig i södra Sudan, innan han måste gå och äta lunch....
Ta vara på regnet! HANDARBETA


1 kommentar:

Lena sa...

Roligt inlägg om eskilstuna-bonas hemlighetsmakeri. Vi har ju pratat om det förr, eller hur? Kom gärna in nån vardag om du har tid.//Lena Z