måndag 7 april 2008

Rally i Kenya

Som kommen från nordliga värmland är rally ingen främmande företeelse precis. Man är mer eller mindre uppfödd med rallyprat omkring sig. Men att det skulle förekomma i Kenya hade inte föresvävat mig. Dock gör det så och med tanke på vägarnas skick är det kanske inte så förvånande ändå att en del uppnår avsevärd skicklighet. Vi for iväg i söndags för att beskåda ett sådant evenemang. Fortfarande hade jag behov av att få se folk omkring mig och Göran är ju passionerat motorintresserad så kombinationen var helt strålande!

For iväg bort över det vackra och med kenyanska mått välordnade Karen, ut i den lilla märkligt röriga och skrotiga samhället Ngong och så iväg ut på en krokig, gropig väg som vanligt. Som efter bara ett par km totalt överrumplade mig med att bjuda på en oerhört vacker utsikt! Det har regnat senaste tiden så det sönderbrända landskapet är helt plötsligt grönt och vackert! De hårda klippkanterna rundas av av gröna buskar och suckulenter och kaktusar var feta och frodiga och bjöd på vackra blomster. Har jag inte förstått det förut, så förstår jag nu varför människor kan bli så totalt besatta av detta landskap...

Kom ner till ett område där det stod bilar... Ja, jag måste verkligen skriva "stod bilar" för det kan definitivt inte kallas för parkering! Hemma vid olika typer av evenemang är det ju alltid organiserade parkeringar med gränsdragningar, vakter och avgifter. Här ställde sig alla som det föll sig och man vandrade iväg åt ungefär det håll andra gick. Hittade en plats där det var mycket folk samlat, såg några tält, hörde en högtalarröst och fann lite skugga under en acacia. Detta normalt så uttorkade träd med oerhörda taggar bjöd nu när det välsignade regnet närt grenarna, på välgörande skugga. Folk kom och gick, gick över vägen hur som helst, viss försäljning förekom men inte alls som när man besöker en marknad eller annan offentlig plats. Här fick vi vara i fred och jag kunde i lugn och ro studera människorna, deras klädslar och beteenden... Hade tagit med mig kameran! men... inte laddad.... grrrr.... Så många otagna bilder det blev denna söndag!

Vi satt strategiskt vid en kurva så vi fick studera bilarna rätt ingående! Otroligt vilka bilar man körde rally med på dessa oerhört dåliga vägar. Mest extrem var väl en tvådörrars Mustang!!! Det är en av Kenyas mest framstående rallyförare som i många år envisats med att framföra detta märkliga fordon mellan potthålen. Och karln gör det helt strålande bra!

Tillbringade många timmar där och var helt fascinerade över att ingen blev ihjälkörd med tanke på att folk både gick, cyklade och körde på den sträcka som bilarna kom på! När vi så småningom for därifrån tog vi en annan slingerväg/stig genom det uppvaknade landskapet och jag svor gång på gång över att inte kameran var med. Det var så oerhört olikt sig! Och så många blommor..... Och avmagrade boskap som nu fann bete vart de än gick. Massajer som vallade sina hjordar var fantastiska anblickar i sina röda utstyrslar mot det intensivt gröna. Nästa helg måste vi verkligen försöka göra en liknande tur och DÅ SKA kameran vara både med och laddad så jag får delge er lite av detta fantastiska....

För övrigt; tusen tack Pärlmudden för talböckerna som jag slukar så fort jag hinner och för yllegarnet som föll så väl i händerna! Och grattis på födelsedagen!!!

1 kommentar:

Eva i Halmstad sa...

Måste vara härligt när de kommer regn efter så lång torka, inget vi är vana vid här hemma, snarare tvärt om.
Härlig läsning.
Våren är här, grannens plommonträd blommar.

Ha de gott på dej.
Eva.