lördag 19 april 2008

Rapport från ett Kenyanskt fängelse

kommer ni snart att få!

Lugn!!! Det är inte jag eller Göran som hamnat där...

Igårkväll åt vi mat hemma, en indisk curry som blev otroligt god! Tänkte bara ta det lugnt och slöa lite men en kompis hörde av sig och var på en bar i närheten och ville att vi skulle komma dit. Jag vaknade omedelbart till, har ju inte träffat särskilt mycket folk den här veckan och lyckades övertala Göran att vi skulle fara. När vi kom dit så stortrivdes jag! Det var ett rätt sjavigt ställe, vi gick upp på övervåningen där det skulle bli ett uppträdande av en ugandisk grupp under kvällen. Nu var det dans och massor av folk. Tror vi var de enda vita. Satt och pratade en del med en av killarna i sällskapet. Han är sociolog i grunden och lärde mig en hel del om hur man kan titta på folk, att se vad som pågår. Det var en väldigt nyttig lektion! Helt plötsligt såg jag hur en kille höll sig med ett helt gäng som sprang och uträttade ärenden av oklar karaktär åt honom och hur han kråmade för tjejerna som kråmade tillbaks, hur han diskret visade upp sina pengar förmodligen för att locka fler till sig osv...

Det var helt enkelt både kul och lärorikt och väldigt skön stämning....

Jag och den andra vita tjejen i sällskapet gick upp och dansade så småningom. Men någonting hände då.... Hon kände sig trängd av alla svarta män och blev väldigt olycklig av det....

Iallafall... efter diverse turer åkte jag och Göran hem. Hörde att telefonen ringde några gånger tidigt på morgonen men den låg ute i vardagsrummet så vi iddes inte gå och hämta den. Men till slut, vid halv elvatiden gick Göran upp och svarade. Hörde direkt på hans röst att något hänt! Visade sig att våra tre vänner satt i fängelse! De hade blivit arresterade under natten. Varför fick vi inte veta. När Göran kollade sin telefon visade det sig att det var flera samtal som rörde det här och det hade kommit ett sms från kvinnan under natten att vi måste kontakta hennes ambassad...

Så.... Nu sitter jag här och kan bara vänta. Göran är på polisstationen för att om möjligt hjälpa till att få ut dom. Han har ringt en gång och bekräftat att det är flera personer där för att försöka hjälpa dom. Kenyanska fängelser är inget skämt och polisen här är ökänd för att arrestera folk för de mest märkliga anledningar och tyvärr händer det att människor "försvinner" när de fängslats. Det påstås att kropparna sedan dumpas i ett skogsområde här i närheten. Detta kan dock INTE hända våra vänner eftersom det är två ambassader och många människor inkopplade nu. Men misshandel är svårt att förhindra så vi håller bara tummarna. Det enda vi vet hittills är att de två männen, en svart och en vit är ok och den vita kvinnan har fått en örfil, men inte värre. Tydligen blev de arresterade när de körde bil på väg hem. Fortsatt rapport kommer så snart jag vet nåt mer....

Inga kommentarer: