onsdag 14 november 2007

Framtidsplaner

Har varit sjukskriven länge nu men börjar bli stark igen så nu är det dags att tänka framåt! Tankar, idéer och förslag mottages tacksamt inte minst vad gäller försörjning! Är inte helt bekväm med att vara ett påhäng till någon annan även om han verkar ta den situationen med ro. Men kan jag på något sätt bidra vill jag göra det.
Just nu ser det nämligen ut som att jag kommer att följa med Göran till Nairobi, Kenya när han åker ner i januari. Om det går att ordna och farbror doktorn inte har andra synpunkter förstås. Jag kommer att ha kvar lägenheten här, förhoppningsvis kommer Göran (=såpfot) att flytta hit också så småningom för det är lite rörigt att ha hem utspridda över halva sverige. Kommer att ha tillgång till internetuppkoppling på dagarna så jag kan nås via mail och Skype. Mobilen tar jag med så jag kan nås via SMS, men den kommer inte att vara på så ofta. Att ringa vanliga samtal blir för dyrt. Kommer hem efter tre månader pga visumreglerna och sen vet jag inte när jag åker igen. Beror på hur det gått.

* Försöker sälja av lite saker för att få loss pengar. Stickmaskinerna är sålda redan. För rätt pris kan jag tänka mig att släppa lite garner, redskap och textilböcker, hör av dig om du söker något så kanske jag har det...
* Ev kanske ev jag kan få jobba lite idéellt med ett kvinnoprojekt i slummen. Göran har haft en kontakt med "en som känner folk". Har en liten tanke om att nästa gång jag kommer hem kan jag samla ihop restgarner och stickor från de som kan avstå och ta mig mig och ha lite stickkurser för att hjälpa folk till någon sorts försörjning. Om det är en plan att sjösätta så kommer jag att skriva om det här på bloggen och hoppas på er hjälp. Det är en droppe i havet i Afrika, men havet består av droppar...

* Har fått hjälp av en snäll flicka att lägga ut lite på Tradera, kommer inte ihåg under vilken signatur men så snart jag vet skriver jag ut det här... I första vändan kommer några böcker, några knypplade och virkade spetsar och kanske några stickade strumpor. Får se hur det går. Själv inser jag att jag inte förmår hålla reda på sånt ännu så jag är oerhört tacksam för hjälpen!
* Tycker om att skriva... vet du någon tidning som skulle kunna tänkas uppskatta krönikor eller kåserier från Kenya så tipsa mig. Är ju inte journalist så nån avancerad nyhetsrapportering klarar jag inte men allmänna reflektioner och iakttagelser kan vara nog så givande. Vad vet vi egentligen här hemma om Afrika? Att det är varmt och fattigt och att det finns mycket djur. Men det är så mycket mer! Vilket jag har för avsikt att upptäcka tillsammans med min käre och gärna delar med mig av.

Visst är det här konstigt? Jag har aldrig haft lust eller ambition att resa men nu planerar jag för att nästan flytta till en annan kontinent. Tur att kärleken kan göra blixtnedslag i oss människor så vi får kraft och mod att gå över våra gränser!!! Tack älskling för att du driver på mig och ger den här möjligheten.... Hoppas vi får det roligt och att du får kraft att göra ditt viktiga jobb ännu bättre! För er som inte vet jobbar han för Norsk folkehjelp med logistik för projekt i Sudan. Norsk folkehjelp är världsledande inom minröjning så det är en organisation som verkligen gör något för människor!

Nu ska jag ta och fästa lite trådar i tossorna så det blir varma fötter hos Belgarhuset... Ska försöka skriva oftare i fortsättningen. Inte minst om hur det går med Kenyaplanerna. Håll en tumme för oss.

KRAM alla goa människor därute...

2 kommentarer:

Agneta sa...

Nu vet inte jag om detta blir dubbelt eftersom det krånglade förut. vi får se. Har du kollat med kuriren eller folket. De kanske vill ha lite dagbokskåserier.

Nina BF sa...

Hej! Om det blir aktuellt med stickor och garner med till Kenya vid en ny resa så får du gärna kontakta mig. Jag har ärvt massor av stickor och har flera uppsättningar. Lite garn finns det nog också, dock inte stora mängder. Hör av dig med en kommentar på min blogg om du sjösätter projektet. Vad kul det låter att vara i Kenya! Tur att du tog chansen!