måndag 19 november 2007

Härlig helg

trots det en smula gråmulna vädret. MEN... När det är sånt här väder får man ju frossa i mössor, halsdukar och handbeklädnader... När vi sitter på stickcaféet och en ny person träder in går automatiskt blicken på en avsökarrunda för att se vad som kan tänkas finnas att inspireras av. Och det finns mycket! Oj vad stickat går att variera... I lördags var en fascinerande kvinna in i butiken, lång, smal och totalt orädd att synas. Matchade ett hennarött hår med en vacker stickad generös halsduk i ungefär samma färg. Vilken färgkick!!! Vi hade också besök av två från Linkmaskan och det är något alldeles särdeles. Maken till duktiga och kreativa stickerskor! På Mälarmaskans blogg finns en bild av en väst som en av deltagarna hade på sig. Kanske inte det plagg en ovan betraktare av hemstickat ser men för oss som älskar ull var den ett riktigt mirakel av tekniker och snillrikt användande av färger.

Auktionerna trillar sakteliga på. Det kommer att komma ut fler objekt allt eftersom så att tjejen som hjälper mig inte får allt för mycket arbete åt gången. Men... jag var på väg att släppa några böcker om gamla textila tekniker. Vilket jag återtog igår när jag pratade med Görans mor på telefon. Det är en fantastisk äldre kvinna med massor av energi och hon har haft lyckan att växa upp mitt i hemslöjdsrörelsens höjdpunkt med en mor som var oerhört intresserad. Igår erbjöd hon mig lite udda verktyg, frivolitetsskyttlar bl a. Har aldrig testat det, inte heller filetspets. Vore väl rätt dumt att inte ta chansen när man kan få prova tillsammans med någon som hållit på i många år! Så de böckerna får vara kvar. Kan faktiskt vara suverän sysselsättning i Afrika, behövs ju inte så mycket garn för att åstadkomma en spets, och skyttels märks inte ens i packningen. Ja... Jag har haft enastående tur med "svärmor" den här gången!!! Har nästan svårt att tro det. Önskar ni kunde få se de twistsömsbroderier hon gjort enligt förlagor från Hemslöjden i Skåne från början av 1900-talet... Oerhört duktig själv och materialen kommer vi aldrig någonsin att få se i nytillverkning.

Planerar för Afrika... Det kommer att vara varmt och ganska dammigt så jag måste tänka på att välja inte allt för känsliga färger och ullgarn är uteslutet för det sväller och reser sig i värmen. Så det får bli bomull, bambu och lin. Linet är rätt dyrt men oerhört vackert och skönt att bära. Får sticknoja på ull nu... Borde verkligen inte börja på nya större projekt utan avsluta de tre som pågår men igårkväll kunde jag inte hålla mig... Har länge tittat på mössor i tvåändsstickat och igårkväll började jag på en. Vår tvåändsstickningsguru var med och tittade på utställningen och att prata med henne blev sista droppen för min motståndskraft... Stickar i ett naturvitt och ett hemfärgat ganska isigt blått garn. Vid färgningen försökte jag få till garnet ganska ojämt i färgen, inte flammigt, bara nyanserat. Men det är svårt med moderna färger. De vill gärna ta jämt även om man försöker annorledes. Blir ändå en viss nyanseffekt. Ska lägga ut bild när mössan är klar.

Nu är det nog stickdags igen... Har inte gjort en enda maska än idag och det går ju inte för sig. Ha en bra dag!!!

Inga kommentarer: