måndag 5 maj 2008

Födelsedag

i Kenya rekommenderas inte för traditionalister som undertecknad! Inget kaffe och tårta på sängen, inte en enda blomma och framförallt.... inga VÄNNER!!! Fy vad jag längtade hem den dagen...

I sig var dagen inte dålig förutom att morgonduschen som jag är så beroende av uteblev pga vattenbrist. Vi åkte iväg en sväng åt ett håll vi inte brukar åka. Rekommenderade av en engelsman från 4x4-klubben som är både gourmet och gourmand (eller hur det nu stavas...) sökte vi efter en gårdsbutik där man skulle kunna hitta den åtrådda och dyra osten som är sån bristvara här. Efter snirklande genom både de typiska röriga och skräpiga afrikanska samhällena och ljuvligt vackra och välordnade odlingslandskap där bl a te var en av grödorna hittade vi butiken/mejeriet väl dolt inne i frodig grönska. Och vilken lycka.... Dom hade det mesta en ostälskare kan önska till priser en smula under de svenska! Fyllde en stor påse med Goudaost, ädelost, Brie, lagrad cheddar, ljuvligt doftande rivost och lite annat underbart.

På vägen tillbaks stannade vi till på en Countryklubb som samme man rekommenderat. Grönskan utanför var lockande, och när vi såg huset smalt hjärtat fullständigt. Var i brittisk stil, mörkt trä, rustikt byggt och med små stigar som irrade iväg in i exotiska växter som såg ut att ha hanterats av en mästares hand. Ryggade dock lite när vi såg skyltar om att medlemsskap krävdes för att få komma in! Men... man vet ju aldrig... Priser på saker och ting här i Kenya kan förbrylla, så Göran frågade vad ett medlemsskap för en dag kostade. Visade sig vara motsvarande hela 10!!! kronor. Tänker man på vad det kostar att hänga av sig jackan på vilken krog som helst hemma var det ju bara larvigt så vi betalade och gick in. Och ut igen på baksidan.... I den skuggande grönskan gömde sig härliga sittplatser, både enstaka bord om man vill ha lite privatliv, och lite större ytor med flera bord om man kommer i sällskap. Vi tog med oss lite förfriskningar och satte och ner och bara njöt av friden... Var tvungen att gå omkring ett par gånger då ögat fångade särskilt intressanta växter. Hittade också vackra fåglar och intressanta insekter. När vi for därifrån löste vi ett årsmedlemsskap för det märkliga priset 175 kr... Hit ska vi definitivt igen! Håll en tumme att rummen är bra och priserna för övernattning rimliga, för när vi for kom jag på att när Göran är ute på tjänsteresor vore detta en bra plats för mig att åka till och bara vara... Kan ju lika gärna sitta där och sticka och varva det med promenader i natursköna omgivningar, som att sitta ensam i lägenheten...


Kvällen avslutades på en schweizisk restaurang där jag fick en kräftsallad till förrätt och Elandfile och rösti som varmrätt. Mycket trevligt ställe men förbluffande nog nästan inga gäster. Man ser det ofta nu här. Det är nästan inga turister i omlopp och även affäreresandet till Kenya tycks ha avtagit. Men jag lovar... det ÄR INGEN FARA att åka hit!

1 kommentar:

Pärlmudden sa...

Javisstja!! Du fyllde ju år!! Mitt i all röran med emmas läger o allt, så missade jag den dagen.
GRATTIS I EFTERSKOTT!!!
Usch, jag skäms att jag missade att höra av mig på rätt dag!
KRAM