måndag 5 maj 2008

Insamling till yrkesskolan i Sudan

Som jag berättat tidigare var jag en vecka på en yrkesskola i Sudan. Blev djupt rörd av den blomstrande kreativiteten, men ledsen av vilka usla redskap de hade att jobba med. Och det finns verkligen inte bra saker att köpa där så att ge dom pengar hjälper inte! Begriper inte varför, men så var det... Kommer att vara hemma en sväng i början av juni och kan sedan på återresan till Kenya få med mig ungefär 20 kg så jag har varit i kontakt med Lena på Nystvindan i Eskilstuna. Hon har lovat hjälpa till att samla ihop om det finns några vänliga själar som vill skänka sybehör som t ex sytråd, sy- och brodernålar, broderbågar och annat smått och gott. Låda finns redan uppställd där. Bra saxar är en oerhörd bristvara, men jag är lite rädd att det blir för tungt. Men några vore väldigt välkommet, inte minst små lämpliga för detaljer och broderier. Detta kan jag sedan garantera att det kommer orört fram till skolan till hjälp för skräddare i södra Sudan så de kan försörja sig själva och göra ett så gott arbete som deras talang och kunnande förtjänar. Gåvor kan lämnas in i butiken på Bergsgatan i Eskilstuna, senast 10 juni.

TACK Lena!!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Monica!
Har lagt ut din efterlysning av material på Slöjdmagasinet, www.slojdmagasinet.se. Jag blev så gripen av din text. Vill hjälpa till.

Här kommer lite tips på hur man kan få tag på material. Kontakta IKEA de säljer startkit = låda med sax, synålar, kappnålar och sytråd. De kanske vill skänka till dig. Eller uppmana folk att köpa ett kit som de sedan skänker till skolan.

Får du övervikt vilket du troligen kommer kommer att få, då kontaktar du flygbolaget och frågar om de inte kan sponsra din övervikt. I gengäld kan du skriva om den och tacka = PR.

Mvh AnneSofie