lördag 1 mars 2008

Blev en shoppingdag

vi är fortfarande lite insnöade på curries... Idag ville jag göra en fiskcurry med bl a kokosflingor och diverse mystiska kryddor att tillsättas i väl planerad ordning. Att något kan vara så kul som att gå i butik efter butik och titta på kryddhyllor! Måste erkänna att jag är inte alltid helt säker på vad jag stoppar i maten, men är det till salu i en stor affär bör det ju vara ätligt!?! Mitt engelskalexikon är en smula begränsat när det gäller namn på kryddor och vegetabilier. Men jag upptäcker mer och mer hur otroligt snälla och hjälpsamma de flesta kenyaner är om man bara erkänner att man är en smula vilse i tillvaron. Idag var det curryleavs bl a som var bekymret. Har ingen aning alls om vad det är men till sist hittade vi en butik som hade det, vi köpte och vi åt. Och tja, det var en trevlig krydda. Såg ut som lagerblad men används färska. Har läst mig till att de tappar aromen om de torkar. Butiken var för övrigt den som har vänligheten att tillhandahålla buketter med 20 underbara rosor i alla tänkbara färger för 10 kronor! Och när man går in i den butiken slår någon trevlig expedit följe, bär korgen, svarar på dumma frågor, plockar de finaste grönsakerna eller vad man nu ska ha, paketerar och ser till att man kommer till kassan. Sen, om man handlat lite mera saker bär dom dessutom ut till bilen! Snälla, ska jag komma hem så visa mig såna affärer hemma,. Det är väldigt, väldigt trevligt att få service!

Något helt annat, följer en diskussion om akrylgarn på en mailinglista. Har inte gjort något inlägg än för jag känner att mina fördomar om akryl sätter käppar i hjulet för mitt tänkande. Kanske är jag larvig som håller mig i huvudsak till naturgarner!?! Men nog är det lite kul att kunna färga själv, att veta att det man gör håller i många, många år och bara blir vackrare med tiden, att kunna forma ett plagg genom fuktning och uppspänning som man kan med ylle... Tja... får fundera lite på det där, och följer under tiden med i diskussionen.

Shopping förresten! Fick ett par böcker!!! En om insekter här och en om reptiler! Och rara väninnan Ingalill har hittat en swahili-svenskbok på bokrean som förhoppningsvis landar här snart så jag kan fördjupa mina för tillfället en smula avsomnade swahilistudier. Men jag har en ursäkt för att dom legat på is... Min studiebok låg i väskan som så länge var på vift men nu är åter här. Det gick bra att komma hit när Göran bar den... Attans väska! Skyndade mig att tömma den så den inte skulle hinna rymma igen,.

Nu är det insektsstudiedags! Och lite stickdags kanske...

Belgarhuset! Välkomna hem till Eskilstuna igen, såg på Red Goblins blogg att ni är på väg hem. Hoppas ni haft en bra vecka och att hundarna är vid full vigör när ni kommer hem.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack!!! Ja nu är vi hemma igen efter en skön VINTER vecka i norr :)...
Giah Omrah och Dahro har lekt i snön (skönt med rena tassar)
Saknar Giah sååå mycket, men det har gått bra där uppe hon har lekt med deras hundar...Åsa fick iofs inte sova så mycket i natt, lilla damen ville INTE sova i bur...

Monica sa...

Svider lite i hjärtat när jag tänker på era härliga vovvar, men är glad att både dom och ni fick en skön vintervecka! Väl unnat er alla.
Kram
Monica