tisdag 4 mars 2008

Chutney och totalnobbning

Mangochutneyn blev i mitt tycke himmelskt god!!! Fick koka länge och blev sådär lagom simmig. Innehåll mango, lite äpple, gul lök, färsk ingefära, vinäger, socker och lite lime.... Mums!!!

Har som jag skrivit tidigare skickat ut en hel del förfrågningar om jobb/sysselsättning. Fått ett par intressanta svar och idag kom svar från ambassaden.... Dom som har nyhetsbrev från 2006, inget färskare, på nätet. Jag älskar att skriva och skulle kunna komma på femtio olika ämnen att ta upp i ett nyhetsbrev... Nope! Dom inbjöd till påsklunch (antar att man får betala den själv), men någon sysselsättning hade dom inte att erbjuda. Må så vara... kanske har dom inte råd att ens ha extra arbetsplatser, men jag tror nog mer på att det är kreativitet som saknas. Så... om du känner dig lite pigg och alert och dom söker folk till ambassaden här i Kenya, ta chansen och sök för här behövs bränsle och energi tror jag minsann... G har nyss varit där och berättade att de har massor av visumsökande osv, kanske är det där energin försvinner!?! Vad vet jag... Men du vet väl hur det är hemma om du anmäler till en förening el dyl att du vill jobba... Alla driftiga föreningar överöser dig med jobb eller uppdrag och de andra... tja... det finns många föreningar och intresseorganisationer man kan engagera sig i om man vill...

Observera att ovanstående stycke är en smula osakligt... Jag rör ihop svenskföreningen och ambassaden, det borde inte en gamman byråkrat göra, men faktum är att här får man helt enkelt inget intryck av någondera. I Spanien blir man överallt överöst med informationer från båda...

Tror jag ska göra en separat blogg med mat... Vore det något någon vore intesserad av att läsa? Har finns så mycket inspiration, inte bara i butikerna utan också bland de människor man möter. Vore jättekul att få diskutera med andra matintresserade och konvertera svenska recept till exotiska och tvärtom!

2 kommentarer:

Pärlmudden sa...

Mmmm, mango chutney som är så gott. Tänk om jag hade varit hos dig och fått smaka... Har aldrig ätit hemgjord, bara burkköpt.:( Har du lust att dela med dig av receptet? Om man mot förmodan kan fåtag i nån enstaka mango här...

Monica sa...

:-) Såklart jag vill dela med mig... Man kan variera balansen mellan mango och äpple bara den totala fruktvikten stämmer.

1 kg mogen mango
2 syrliga äpplen
saften av 1 lime
1 msk riven färsk ingefära
5 dl strösocker (jag tog en råsockersort som ger lite lenare smak.)
1 stor gul lök
2 dl äppelcidervinäger
1 tsk malen chilipeppar, mer om du vill ha chutneyn hetare

*Skala och hacka äpplena i kuber, ca 2x2 cm
*Dela mangona nästan på mitten så att kniven inte skär i den stora kärnan i mitten. Snitta mangohalvan inuti skalet på längden och tvären så får du lätt ut fina kuber genom att sen följa skalet med kniven.
*Skala och hacka löken
*Blanda alla ingredienser i en gryta och koka upp. Låt puttra på låg värme en halvtimme eller tills all frukt är mjuk och lite krämig och spadet simmigt.
*Ta grytan av värmen och häll upp chutneyn på rena varma glasburkar och sätt på lock.
*Färdigt... bara att njuta.