tisdag 11 mars 2008

Lördagens biltur

Till alla vänner med, ett i mitt tycke, en smula överdrivet intresse för fotboll vill jag ge denna bild så att ni ska kunna känna hopp för Kenyas framtid. Notera särskilt att jag höll mig långt, långt borta när jag tog bilden för att inte riskera att drabbas av fotbollsbacillen.....


Det pågår faktiskt vägarbeten här och var.
Ofta är det människor som är maskinerna. Betydligt billigare här.

Lite allmänna studier av fordon, tele- och elledningar och normal, kenyans vardag. Själv finner jag stort nöje i att studera skyltar, det finns de mest häpnadsväckande namn på olika inrättningar. Vet inte om det går att läsa här eftersom man måste komprimera bilderna till bloggen. Det ÄR vänstertrafik men pga alla potthål, kossor, åsnor osv är det stundtals inte helt lätt att följa den principen.



På väg... ut från "civilisationen"... men man vet aldrig var som dyker upp på vägen


Hade beslutat oss för att leta upp en mindre väg mellan två orter, som inte fanns på GPS-kartan. Genom medlemsskapet i Tracks 4 africa kan vi köra och registrera vägen och i nästa upplaga få med den. Här ser ni en bit av början på vägen... Det hade regnat och just här var jorden av en svart typ som är halare än blankis...
Det visade sig snart vara väl värt att leta upp den här sträckan. Hade fler "djurspaningar" här än vad vi hade inom Nairobi nationalpark senast vi var där!




Bollarna i träden är vävarfågelns bo. Visst är det vackert där de liksom bara svävar.... Och mot den röda jorden....
Till slut kom vi ut på Mombasavägen som är under stor renovering med stöd av kina vissa sträckor, av EU andra. Och då är det genast lite bättre maskinerier än på den första vägrenoveringsbilden!

På anda sidan vägen hade ett par herrar bänkat sig för att beskåda spektaklet, eller kanske är det den plats de alltid suttit på och begrundat livet. Vad vet jag....
Och några hundra meter in på andra sidan Mombasavägen var allt som vanligt igen...

Inga kommentarer: