lördag 1 mars 2008

Morgon i Nairobi

Sitter och stickar på en Candle flame shawl och lyssnar på morgonljuden utanför. Någon spolar gångarna och sopar. Vi har det alltid så fint härute.... Området är helt nytt så häckar och palmer är nyplanterade men de vårdas ömt och växer så det knakar. Hoppas få se det uppvuxet nångång. Göran sover, han har haft en tuff vecka med två dygn i Ugande och förberedelser inför stora revisioner. Utanför, det jämna trafikbruset. Inga sirener idag. Annars har det varit en del sånt under veckan. Verkar ha varit en vecka där folk krockat som galningar. Inte så konstigt med tanke på trafiktempot och bilarnas standard men onödigt....

Hoppas ha sjalen klar till söndag morgon när vi ska ut i Nairobi Nationalpark med 4x4-gänget. Kul att visa upp, både som inspiration och kanske kan man få nån beställning också om man har tur. Stickar i Bambugarn, stickor 4,5 så den blir härligt lös och med tungt fall.

Tänker på er därhemma, Syfestivalen pågår, Belgarhuset har varit i Norrland och lånat ut Giah ett tag, Omrah och Dahro fick följa med på resan, vinter byts snart till vår. Man missar en hel del när man är borta... Maillådan ekar redan tom, gick det så fort att bli bortglömd??? Å andra sidan har jag hittat gamla vänner på Facebook och hittar nya här. Livet rullar på...

5 kommentarer:

Pärlmudden sa...

Godförmiddag!

Det låter underbart att sitta o sticka o lyssna p åalla ljud. Här är det bara trafiken o regnet som hörs för tillfället...
Jag har också så smått påbörjat en candle flame. Min blir i lila/grå melerat ullgarn från kampes. Vilken färg blir din?

Ha det så härligt i nationalparken!
Kram Ann-Louise

Monica sa...

Tack! Det ska bli roligt att åka ut och titta igen, var där förra sommaren, finns bilder tidigare i bloggen. Hoppas få några fina spaningar imorgon också så jag kan få bjuda på mer bilder,

Lilagrå låter underbart! Min sjal blir ganska ljust blågrå. Garnet heter Blend, härligt bambugarn från Hjertegarn. En färg jag använt hela mitt textilliv. På Väddö folkhögskola lärde jag mig färga med bl a Indigo och var stormförtjust. Försöker mellan varven fly det blågrå/blågröna men kommer alltid tillbaks. Ska bli spännande att se din! Ett mönster får så olika karaktär beroende på garn och färg. Visst är det underbart!!!
Ett litet aber jag har är att jag har bara det garn jag tog med mig, så jag kan inte välja fritt som hemma där jag har garnbutiken på gångavstånd, men det är ett smärre problem

Har förresten gjort min första pärlstickning, inspirerad av dig *L*. Blev ett armband i vit merinosilke med grå pärlor, ska lägga ut bilder i veckan.

Ha det så bra!!!
/Monica

Agneta sa...

Jag saknade dig idag på syfestivalen men är avundsjuk också.

Pärlmudden sa...

Det ska bli spännande att se ditt armband!! Längtar redan efter det.
Kul att höra att jag lyckats inspirera någon!
Själv har jag kollat på Vasaloppet på tv idag, och självklart vann en norrman... Fast det blev en del stickat. Har snart stickat klart andra axelbandet till min väska, o så håller jag på o gör klart en sjal till min dotter. Det har fått bli en sån helg, att försöka få några UFOn klara...
Nu i em har jag och mannen gått en promenad i skogen. Solen skiner och det är 4 plusgrader. Fast det känns som snö, både i luften o lederna...
Ha det bra!
Kram Ann-Louise

Monica sa...

Ååhhh.... skogspromenad.... Det är en av de saker jag saknar. Vintervärken däremot slipper jag här! Var en av orsakerna till att jag ville åka med Göran hit, fast såklart var "kärleken" viktigast...

Osams med kameran och datorprogram men bilder ska komma... Får snart tillbaks en mindre kamera som varit utlånad.
Sköt om dig!
Kram
Monica