fredag 14 mars 2008

Kontroversiella åsikter

När man är här, i Kenya, i den svarta verkligheten så ändrar många sina tankebanor. Så även jag som ni kanske märker. I onsdags, på dykklubben, fick jag lyssna på några yngre människor, av den sorten som vill rädda världen, som helt sonika förklarade "låt pandorna dö...."

Var tvungen att tänka lite på det där, det lät så grymt. Men nu tror jag jag tänkt så mycket så att jag kan dela tanken med er och förhoppningsvis få lite respons.

Om man betänker hur mycket pengar som läggs ner på att rädda utrotningshotade arter, arter som är på väg att dö ut för att evolutionen rullar på, och sätter det i kontrast mot att människor svälter, barn blir föräldralösa pga behandlingsbara sjukdomar som inte behandlas, och att vi kan leva som vi lever i västvärlden då blir det hela en smula märkligt.... Vad håller vi på med?

Å andra sidan lär det finnas forskare som menar att 100% av alla människor är döda och borta inom tjugo år så då spelar det kanske inte så stor roll vad vi gör med våra pengar just nu, utan människor är ju pengar rätt värdelösa....

Inga kommentarer: