tisdag 25 mars 2008

Bilder från Shimoni

Vårt hotell låg en bit upp på land, men hade en takad restaurang nere vid havet där jag tillbringade ett par dagar med min stickning. Här är utsikterna. Bergen i bakgrunden är i Tanzania.

Små båtar anlöpte och då blev det rusning. Dom kom med tomma vattendunkar från ön rakt över, befolningen på ön vi var på mötte upp, tog vattendunkar, gick upp till en brunn och fyllde dessa och sålde sedan vattnet till båtbesättningen för motsv 70 öre. Båtbesättningen återvände till ön och kunde där sälja dunkarna för 3,50.

Mangroveträd. Syntes överallt i vattenbrynet. Vi känner rötterna från akvarier i sverige.
Husen vi bodde i. Det var öppet under taket så man fick en del påhälsningar av diverse insekter.

Vyer vid utresan den dagen jag följde med dykgänget ut på havet, dykförberedelser och gänget i vattnet. Blev en rätt omtumlande dag. När de skulle i vattnet vid ett strömdyk så körde kaptenen på båten ÖVER Göran i den allmänna förvirringen som uppstod. Gissa vem som var urilsken! Riktigt surjämskt urilsken! Göran blev kvar i vattnet, hållande sig i en boj i stark ström medan man försökte plocka upp alla som hade hoppat i för att få ordning på dyket igen. Var en orolig halvtimme innan han var uppe i båten så jag kunde se att han inte var skadad! Blod.... indiska oceanen... hajar.... ja, ni förstår väl hur mina tankar gick!



Efter dyken blev vi skjutsade över till ön rakt över för att äta lunch på en restaurang. Här ser ni taket. De bruna knölarna var FLADDERMÖSS! Jag hatar dom! Men vad göra... alla andra överlevde att äta färska krabbor under tusen fladdermöss så det var bara att... överleva... Maten var iallafall delikat och dukningen intressant.


På dykcentrat fick vi beskåda lite djurliv. Han som ägde centret hade sju hundar av varierande sort som vandrade runt där. Och i träden var det apor.

Efter lunchen var det vilostund, vi tog en tupplur under ett tak av palmblad med nedanstående utsikt. Och ja.... jag hann sticka lite också:-) Förlåt.... jag vet att det snöat hemma i helgen....

Hittade en ännu oäten krabba som kröp farligt nära land.

Vyer när vi åkte båt "hem" från ön... Som ni ser, inga fabulösa plastbåtar... Kändes som att vara förflyttad hundra år bakåt i tiden förutom plastdunkarna som fanns överallt.

Inga kommentarer: