lördag 8 mars 2008

Underbara svenska språket

fick vi utöva med andra människor än varandra i flera timmar igår! Att det kan vara så oerhört skönt att bubbla på på sitt eget språk med en grupp människor.

Den nyöppnade restaurangen var en utomhusrestaurang och det var svalt igårkväll så jag var glad över att ha tagit med den nya Candle Flamesjalen. På matsidan var det mest kalla rätter, men vilka fina sallader! Åt ingen, bara såg. Men det räckte för att besluta sig för att det kan vara värt en promenad dit under luchtid ibland. Ligger ganska långt bort men på en av de få gator jag "får" gå ensam på. Toaletterna, ja jag vet att jag tjatar om toaletter hela tiden men det är faktiskt rätt skojigt, var svenskt ordentliga och trevliga och på väggarna hade dom hängt inramade bilder av all världens vackraste män som t ex min favorit Richard Gere. Och så Tom Cruise, den läckra puddingen, coolt poserande på en välpolerad MC. Tack för det! Killarna skrattade när jag uttryckte min förtjusning och påtalade att herrarnas också hade bilder på väggarna, men av lite annan karaktär. Brydde mig inte om att gå och titta...

Var som vanligt en intressant samling människor. Det verkar inte vara direkt dussintypen som bosätter sig i en stad som Nairobi. En, som också var delägare i restaurangen och huvudansvarig för desserter, en viktig man alltså, var partiellt på väg hem till sverige. Höll på att starta en importfirma inriktad på i första hand kaffe och macademianötter. Fick en väldigt intressant föreläsning om kaffe! Kommer aldrig att kunna dricka kaffe utan att tänka längre. Visste ni att det fortfarande sorteras, böna för böna, och för hand. Klassifiering sker i sju grader av bönan och vid rostningen kollar man av rostningsgraden ca var 10 sekund för att få det perfekt. Jag trodde i min enfald att det som sägs i kaffereklam var lögn men icke... Hans firma börjar med de här två produkterna, men han säger sig ha goda kontakter inom flera områden i Kenya så om du känner någon med butik som skulle vara intresserad av att ta in pärlarbeten, läderarbeten, flätade korgar t ex så hör av dig så ska vi se om vi kan sätta honom i kontakt med den butiken. Kenya behöver verkligen få exportera, det är mycket, mycket hälsosammare för landet än att ta emot bistånd som försnillas på vägen och hamnar i fickorna på de som redan har.

En annan av herrarna drev en resefirma och tar med turister ut i parkerna i landet. Bekräftade att turismen ligger oerhört illa till just nu men att det inhemska resandet har ökat och att det ändå inte ser hopplöst ut på sikt.

En var tandtekniker från Dalarna. Som vanligt låter Dalmål så oerhört rustikt, var konstigt att höra den språkmelodin mitt i Nairobi! Och den enda kvinnan i sällskapet var en äldre dam som jobbar som tandläkare här.

Passade på att klaga över det bemötande jag kände att jag (inte) fått från ambassadfolk, svenskföreningen och Svenska skolan, och flera bekräftade att tempot är oerhört lågt på det området här. Ambassadören har bara varit i tjänst ett år, och har inte lyckats få fart på sina trupper. Vidhåller att det är bra läge för aktiva människor att söka sig hit.

Avslutade kvällen med libanesisk mat enligt plan. Åt en libanesisk variant på Tapas, med ungefär tolv rätter. Jättegott!!!

Vilken dag... behöver jag säga att jag sovit som en stock inatt. Och nu är det dags att väcka Göran strax. Idag blir det förhoppningsvis en lång, lång biltur på vägar vi inte åkt förut. Det känns alltid lika kul att komma ut från stan och få se sig omkring. Hoppas nattens regn har gjort sitt bara.

Inga kommentarer: