onsdag 6 februari 2008

Kålpudding. MED lingonsylt. Och Afrika...

Tusen tack Christer för att du bidrog med lingonsylten till gårdagens kålpudding. Hade ingen aning om att det var just lingonsylt jag skulle sakna så mycket och där kom du som en räddande ängel....

Det blev en mycket intressant afton. C har bott och arbetat i Afrika sedan 1972 och är gift med en kvinna från Rwanda (som just nu är i Göteborg och utbildar sig till kallskänka!). Var väldigt intressant att få ta del av en liten smula av de erfarenheter han gjort under årens lopp. Kontinenten är ju under en väldig utveckling, även om det ibland känns som att inget händer. Bl a pratade vi om utbredningen av språket swahili. Har just börjat idka självstudier i swahili för att bättre kunna förstå skyltar osv och ha en chans om vi far till andra länder där engelska inte är så utbredd. Swahili talas i i stort sett hela östafrika. Ca 100 milj människor! Så det är ett språk det är svårt att ignorera... Det utvecklades som ett samlingsspråk i handelssammanhang längs kusten tror vi och sedan har det spritt sig in i landet. C betonade att han blir ledsen av att se mödrar prata engelska med sina barn, han menar att det borde vara swahili man talar. Vet inte riktigt om jag håller med om det men det är lite för tidigt ännu att uttala sig. Det känns som att engelska är det språk som gör det mest möjligt för barnen att möta omvärlden och ta del av den utveckling som sker och idag är tillgänglig via internet t ex.

Pratade också om de vi därhemma upplever som afrikaexperter... Jag och Göran har ju redan sett en hel del av västra kenya och jobbar på att ytterligare uppleva landet och förhoppningsvis också Tanzania och Uganda. De som arbetar inom Norsk Folkehjelp är ute på fältet en hel del och möter de personer som är föremål för olika insatser. Men både Göran och Christer vittnade om att väldigt många som kommer hit och arbetar stannar inne i Nairobi (eller andra huvudstäder) och ägnar sin tid åt att umgås med andra internationella samt läsa. Sedan far de hem och gör anspråk på att känna landet.. Intressant vinkling... Är det så? Vad är det för värde i den lilla information vi får hemma i sverige?

Korrumption var ett annat intressant ämne... totalt främmande för undertecknad som trots sin ålder ännu behållit ett mått av naivitet. Enligt mina bordsherrar är Kenya det näst mest korrumperade landet i Afrika! Intressant... måste undersökas... lovar att återkomma till ämnet när jag lärt mig mer. Har fått en fantastisk källa till historisk information i form av en släkting, bosatt i Tyskland, som hörde av sig via mail och berättade att han arbetade i Kenya på 80-talet!!! Ser verkligen fram emot en fortsatt konversation med honom... Mail kommer...

Nejdå... jag har inte glömt bort stickningen! Igår skrev jag inlägg på engelska på ett par mailinglistor om stickning som jag anslutit mig till via Yahoo. Bra att träna att skriva på engelska, men... lite jobbigt är det allt... Så det enda att göra är väl att skriva mer så man kommer in i det. Fruktsalladslunch igår med canadensiskan var bra, då fanns inget annat alternativ än att prata engelska. Kan, men är lite lat... det är ju "jobbigt" att vara tvungen att tänka innan man pladdrar på... Men även det kommer... Märker nu när jag är och handlar, vilket jag gör onödigt ofta för det är så roligt, att jag börjar tänka på engelska när jag omkring och tittar och funderar.

För övrigt blev kålpuddingen ganska bra men kan bli bättre. Använde ett recept från Recept.nu då jag inte har särskilt många kokböcker från sverige med mig. Väldigt bra sajt för att få matlagningsinspiration!

2 kommentarer:

Pärlmudden sa...

Hej!
Hittade din blogg av en slump för ett tag sedan. Blev fast direkt. Jag gillar verkligen att läsa den, och tittar in till dig så gott som varje dag. Tycker det är intressant att höra om ditt liv i Kenya, även om det var stickningen som gjorde att jag hittade dig överhuvudtaget.
Själv bloggar jag om stickning, och lite mat, kör ca ett recept i veckan, iaf är det min målsättning...Titta gärna in på min blogg. Är det ok att jag lägger en länk till din blogg?
Ha det bra där nere i solen.
Hälsningar Pärlmudden
http://parlmudden.blogspot.com

Monica sa...

Tusen tack! Självklart är det ok om du länkar till mig. Ska genast kika in på din blogg, det där med recept lät roligt!

Ha det så bra!
/Monica