onsdag 13 februari 2008

Stickning

Nu så! Nu är jag tillbaks på banan med bordet fullt med projekt och trådstumpar överallt. Bara älskar det... Det är skönt för händerna att växla mellan olika arbeten och det är skönt för hjärnan att sköljas igenom av olika material, färger och strukturer. Pågående är

  1. Grå top i Muscat med spetsmönster upp till midjan. Rundstickas till ärmhålorna, lite knepigt att sticka jämt sen men hoppas det jämnar ut sig.
  2. Sjal i vitt merinosilke. Eller stola rättare sagt. Stickar på Addie Lace 4,5. Det är så mycket spetsmönster så det blir nog bra. Underbart garn och mönstret kommer att gå att lära sig utantill så det blir en bra resestickning.
  3. Mössa i tvåändsstickning. 182 m, turkos och vitt. 7 rullar i kanten där jag stickat avigvarvet med en tråd turkos och en tråd vitt, räta varvet med vitt. Blir mycket dekorativt!
  4. Påbörjat väska i en varm gulorange Safran och Onlines Sandycoulor som jag fick som avskedspresent från vännerna på stickcaféet. Tack så mycket för det! Blir jätteläckert.

Kom just på att det vita tvåändsstickningsgarnet jag har med mig kan jag faktiskt experimentera lite med.... Bara några hundra meter bort ligger ett litet väveri som också färgar själva. Utgår från att det är växtfärgat. Självklart måste jag gå dit med ett par härvor och se om jag kan få färga det! De har andra växter än vad vi har här vilket också ger andra färger. Återkommer med rapport om hur det gick. Vet inte vad de säger när en knäpp vit kvinna kommer intravande med garn spunnet åt fel håll men provar man inte får man aldrig veta....

Gav upp att hitta "vanligt" ullgarn i de engelska butikerna som finns på nätet. Har istället definierat att det är aran-weight som ska passa stickor 4,5 jag vill ha. Hoppas min norske bekant kan klara upp det... Kanske frun kan hjälpa till.

Inga kommentarer: