torsdag 28 februari 2008

Vad har jag gjort den där väskan för ont???

Den undflyr mig gång på gång....

Är det för att den är tvungen att härbärgera använda damunderkläder. Eller är det stickorna och nålarna den hatar? Eller vill den ha en chans att lära sig swahili från boken som ligger i den? Använda parfymen i necessären?

I lördags rymde den till Juba från Yei, vägrade följa med mig till Nairobi. Alla makter samverkade så ingen hörde av sig om väskan i tisdags när den skulle ha kommit, jag hade inte något att ringa för på min telefon i onsdags så jag kunde inte ringa och kolla och Göran var i Uganda och hade inte tid att ringa. Hörde heller inget från flygbolaget. På kvällen ringde ändå G och fick besked om att väskan är i Nairobi. Idag tog jag en taxi dit. Fyra trevliga killar här ute på gården ringde åt mig, min telefon var ju fortfarande tom... Men nu har jag lärt mig hur man gör när man inte har fyllt på kontantkortet. Man ringer en signal till någon så ringer dom upp! Hade tur och fick tag på en väldigt trevlig taxichaufför som jobbat 20 år som arkitekt här i Kenya men sen fem år fann det nöjsammare att vara sin egen. Det numret ska jag spara. Han talade ypperlig engelska och kunde berätta massor om stan. Kom till flygplatsen, blev hänvisade ett par gånger, hittade slutligen rätt kontor. Bara för att få besked om att väskan var hämtad! Jättegulligt!!! Tack!!! Men det kändes lite snopet... Jodå, jag känner igen namnet på den som hämtat väskan och det är en rekorderlig karl från vackra Göteborg så det är ingen fara.

Nu har jag handlat, fyllt på telefonen, arkiverat taxichaufförens kort på säkert ställe och nu återstår bara väntan på när väskan kan tänkas dyka upp... Och på vilket sätt den tänker uttrycka sitt missnöje över att behöva träffa mig igen. Tar nog en annan nästa gång jag reser och hoppas på att den tycker bättre om mig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men vannen, fattar du inte varfor den smiter?? Den ar van att ha tomma snusdosor, gamla trumpor, taskig whiskey, o andra typiskt "manliga" saker. Nu stoppar du ner stickningar, garn o nalar. Klart att den blir radd??!! //G