måndag 4 februari 2008

Söndag i Nairobi

det är en särskild upplevelse... Till skillnad från hemma så är människor här verkligen ute på söndagar. Kyrkan är för många den givna platsen en söndag och när man ska gå till kyrkan så tar man fram sina allra finaste kläder och snyggar till sig allt vad man kan. Det går att se otroliga kreationer, en del skulle i Sverige knappt passera på en teaterscen ens, så avancerade, glittriga, urringade eller "kreativa" är de. Det är en riktig fröjd för en textilares öga!

Vi besökte bokhandlar... Har börjat piggna till och landa som sagt var och som en del i mitt liv här har jag bestämt mig för att jag måste hålla hjärnan i trim så jag vill plugga matte. Köpte lite linjaler och andra matteinstrument och så gick vi på jakt efter matteböcker. Hittade en bokhandel full med skolböcker

och jag blev så ledsen....

En bok kostade mellan 30 och 60 kronor... En elev behöver kanske fyra böcker under ett läsår. Och detta är oöverstigligt för de allra flesta här... Så otroligt lite pengar för oss i den kalla nord...

Nej, jag har ingen patentlösning på hur de kenyanska barnen ska kunna få dessa åtråvärda tillbehör till sina studier. Har ingen hjälporganisation som jag med visshet kan säga ser till att varenda krona verkligen går till böcker. Men har någon som läser det här överskott av pengar och en genialisk idé på hur man kan se till att använda dom rätt så.... Gör det... Behoven är enorma och kostnaden liten för oss...

Själv fick jag en mattebok motsvarande första kursen på gymnasium, kändes bra att börja med, och en khiswahilibok. Så om en liten stund ska jag börja mitt första studiepass har jag tänkt. Och sedan blir en en liten promenad till svenska skolan härintill. Har fått namn på en slöjdlärare som jag ska prata lite med. Får se om något intressant kan komma ur det. Ikväll är det avskedsfest med minröjarna från Sudan för ett par kollegor som slutar. Ska bli roligt att träffa det gänget som jag hört så mycket om...

Inga kommentarer: